Ressenya de "No ho podia assegurar amb certesa" - Planeta Lletra. Mataró, 2014
No ho podia assegurar amb certesa.
Ed. Planeta Lletra. Mataró 2014
Ara que Mataró dedica
l'any 2014 a valors com la justícia, la solidaritat, l'esforç o el civisme; un
grup d'escriptors i escriptores mataronins treu per aquest Sant Jordi un llibre
dedicat al crim, això si, amb el condicionant que el fet delictiu passi a la
ciutat. Les dues cares d'una mateixa moneda.
El llibre s'obre amb els
tres relats guanyadors del 1r Premi Planeta Lletra 2013. Històries escrites per
gent jove i aficionada a escriure que mostren el mestratge en l'art de narrar i
en fer-ho be.
"La nit nua" de
Gemma Blàndez ens transporta en el temps al Mataró de la immediata postguerra,
quan la gent s'adreçava a l'edifici de la Presó, a la Riera, per esbrinar
notícies de familiars desapareguts, militars del bàndol republicà. La Francesca
és l'esposa d'un d'aquests desapareguts que, amb el temps, ha anat refent la
seva vida al costat d'un altre home, en Llucià.
"Va recordar com va aparèixer un dia a la porta de casa seva.
portava dos pans i una llauna d'oli."
Francesc Duch amb
"La notícia" ens explica una història molt actual, el poder de la
premsa i les presses per publicar la notícia d’un crim al Port de Mataró abans
que ningú. "Observa la primera pàgina del diari on apareix la seva obra i
la mira i remira una bona estona. Després busca la pàgina on hi ha la notícia
completa. N'està satisfeta."
Roser Cerdà, l'autora de
"Cinc llumins" ens porta al món dels detectius privats, personatges
icònics de la novel.la negra. José Luis Diaz -l'investigador- es contractat per
una família benestant per a que investigui una dona que sobtadament ha quedat vídua.
"Com era de preveure, no vaig tenir més remei que oferir-li el meu mocador
i, en tornar-me'l, va esbossar un somriure."
"Dolc i amarg"
d'Ester Aragó ens presenta a dues amigues investigant un crim que pot quedar
impune disfressat d'accident domèstic. L'una és mosso d'esquadra, l'altra
psicòloga. "Aleshores vaig maleir la Joana que m'havia ficat en aquell
embolic. En aquell moment jo podia haver estat tranquil.lament a casa, amb
sabatilles i la calefacció a tota pastilla, veient un capítol de Castle.
"
"L'oficiant" és
un relat de Júlia Lancho on els morts ja ho eren abans de començar la història.
Aquí el crim és la profanació de cadàvers. "El maquillatge li suposà tot
un repte: imprimir un to saludable i ple de tendresa a aquell semblant rígid i
apagat li va comportar un esforç extraordinari".
Núria López amb
"Diumenge" ens porta al Parc Central de Mataró, escenari d'un crim
d'aparença confusa. Qui diu la veritat? La policia o la premsa? "I tu qui
ets? I per què ho vols saber? --Sóc de Televisió de Mataró. Ens han avisat
d'una baralla entre bandes juvenils. "
Vigileu què fan els
veïns, ens aconsella Òscar Navas amb la seva narració "El balcó
indiscret". "Des d'aquell moment, la vida i hàbits del misteriós veí
van convertir-se en el meu passatemps. I creguin-me si els dic que, de temps,
me'n sobrava per totes bandes."
Hi ha qui va dir que el
crim podia ser considerat com una de les Belles Arts. Potser pensa aixi Txell
Pañella que ens ofereix un assassí en sèrie que deixa com a marca un pinzell
clavat a l'aorta a "Faceinvaders". "De moment hi havia tres
noies, de característiques similars, mortes en les mateixes circumstàncies. I
aquells quadres ... Hi anava donant voltes."
Un home recorda les
circumstàncies del crim que el van portar a la presó. Una història d'infants
amb nefastes conseqüències. Aixi ens ho explica Montserrat Pérez a "Les
paraules adormides". " --Xaval, et faré unes preguntes i tu t’espremeràs
el cervell per contestar-m'ho tot, sense oblidar-te el més mínim detall. Ho
entens, xaval?"
"Una confessió de
nassos" de Heidi Pérez és el relat d'una dona tafanera que pren com a
model a Miss Marple. Una història casolana on els dolents són els bancs i les
víctimes, els estafats per les preferents. "No m'ho volia perdre, volia
veure totes aquelles grues enormes treballant per treure el símbol d'un
capitalisme que se'n va en orris i que representava la vergonya d'una banca que
ha estafat centenars de mataronins".
Miquel Ramírez amb
"Infància perduda" ens parla de polítics, màfies, putes, jutges,
drogues... i d'un prostíbul amb el suggerent nom de "El Conill
Blanc". "Tot ha sigut un muntatge. Saps que era company del teu pare.
No sóc un assassí. A més ... -En Ferrer es va aturar just davant seu-- pot
morir més gent."
M. Rosa Salas ens
presenta un policia paradigmàtic: l'inspector Colomb... Colomer a "Les
aparences enganyen". Un ucraïnès amb connexions amb traficants d'art i
joies robades apareix mort a la platja del Callao. "Estigui on estigui en
Colomer sembla estar fora de lloc: mal vestit, desmanegat i malgirbat, sembla
un badoc ignorant. Quan es queda llarga estona amb la mirada fixa en un punt
que ningú altre pot veure, sembla que passi de tot."
Jaume Sancho ens diu que
la seva història és ficció, però que de vegades la realitat la supera. A
"El món on visc" ens ensenya un Mataró dantesc, on el passeig d'un
dia qualsevol pot fer sortir la part més fosca de l’ésser humà. "L'odio.
Escoltar tants disbarats i veure tanta ximpleria m'altera els nervis. Em sento
dominat per la ira."
Isabel Sanfeliu fa servir
el recurs de l'amnèsia, tant estimat pels autors de novel.la negra, a
"Recordar". En Bruno surt de l'hospital i comença a
recuperar la memòria. Els records són boirosos però mica en mica es van
definint i... no quadren amb el que li han dit que va passar. "Aquest home
ens va salvar, a la meva dona i a mi, de morir a mans d'un atracador. Ell li va
plantar cara i el va desarmar."
I per acabar el volum en
to oníric, la Rosa Tirado ens pregunta la diferència entre record i somni a
"De què estan fets els somnis?" un relat d'embriaguesa etílica
post-Santes on els personatges mítics de Mataró, la Juliana, la Semproniana o
en Rovafaves; prenen una dimensió real. "La Laia no va contestar les meves
trucades i, pel que recordava de la nit anterior, no podia assegurar amb certesa
que jo no hagués tingut res a veure amb ... el crim? ... la seva
desaparició?"
Tots els autors tenien
com a obligació fer constar la frase "No ho podia assegurar amb
certesa". Si voleu jugar a detectius, busqueu la frase a tots i cadascun
dels seus textos.
Bona lectura!
Núria
L.
Núria, has fet un article fantàstic. Si sortís publicat al Cap Gros o al Tribuna, estic convençut de que fariem curt de llibres.
ResponEliminaPLAS PLAS PLAS PLAS!!!
ResponEliminaUna ressenya de nivell professional!! Enhorabona a la crítica i a tots els autors del llibre! :)
Oscar
Fantàstica ressenya! Has agafat molt be l'essència de cada conte. Enhorabona! ets una gran cronista
ResponEliminaRosa
Núria, genial! Ara falten les fotos!
ResponEliminaJúlia
Felicito a l'autora dels comentaris. Fan venir ganes de llegir el llibre.
ResponEliminaEndavant Planeta Lletra!!!
Genial, Núria! Una feina fantàstica on les hi hagin.
ResponEliminaM.Rosa
Gràcies.
ResponEliminaLa vostra feina, com autors, també s'ho val.
Ara... a vendre'n molts per Sant Jordi! Tots a la paradeta de la Riera!
Geniaaaaaal, Nuria!! Aquest cap de setmana m'ho penso llegir tot d'una :)
ResponElimina